Kom alles te weten over tv via internet
Geniet van 55 zenders die beschikbaar zijn via APP TV op al je schermen. Meer info? Ontdek op deze pagina wat tv via internet je allemaal te bieden heeft.
Satelliet-tv ontvang je rechtstreeks via de satelliet bij je thuis met je schotel. Slecht signaal komt voor als de schotel uit positie is of niet langer optimaal is uitgericht op de satelliet. Online hulp krijgen is daarbij snel en eenvoudig en het bespaart je tijd. Wij sommen hier enkele mogelijke oplossing voor jou op.
Controleer of de decoder goed aangesloten is op de juiste input van de tv (bv: HDMI 1 of HDMI 2). Dat is het kanaal waarop je tv het beeld van je decoder toont. Deze keuze dient gemaakt te worden met de afstandsbediening van de tv. De meeste tv’s tonen automatisch het juiste kanaal. De handleiding van je tv ka je ook meer informatie geven.
Controleer de service status pagina van TV VLAANDEREN. Hier vind je een overzicht van mogelijke problemen of onderhoudswerken die het signaal eventueel kunnen beïnvloeden.
Trek de kabel van je ontvanger en/of je tv eens uit en sluit hem opnieuw aan. Bekijk aandachtig alle kabels. Zitten ze stevig vast en zijn ze niet beschadigd? Eens het toestel weer volledig is opgestart laad je de zenderlijst opnieuw in. Het zenderaanbod via satelliet wordt regelmatig uitgebreid of bijgewerkt (nieuwe frequenties), dus is het nodig dat je de zenderlijst van tijd tot tijd eens opnieuw moet inladen.
Voor de meeste ontvangers/tv’s kan je dit doen via het “Menu – Instellingen – Zenders zoeken”. Raadpleeg de handleiding van jouw ontvanger/tv om de correcte stappen door te nemen.
Hevig onweer of zware regenval kunnen de ontvangst van je schotel beïnvloeden. Dit komt zeer uitzonderlijk voor en duurt waarschijnlijk maar enkele minuten. Op lange termijn echter is het wel mogelijk dat felle windstoten de positie van je schotel hebben beïnvloed. Hierbij geven we je enkele praktische tips om je signaalkwaliteit te versterken:
Gebruik je het statief, zorg er dan voor dat dit op een volledige vlakke ondergrond staat, zodat de schotelantenne zelf volledig waterpas staat. Monteer je de schotel aan een muur of paal, verzeker jezelf er dan van dat de schotelantenne volledig waterpas wordt gehangen. De minste afwijking aan het begin van de installatie, kan ervoor zorgen dat je blokkerig beeld op het televisiescherm krijgt, dat het beeld af en toe weg valt of dat het signaal uiteindelijk zelfs niet wordt ontvangen.
Zet de schotelantenne vast in een hoek van 30 graden voor gebruik in België. Installeer je de schotel buiten België, kijk dan op www.dishpointer.com wat de hoek moet zijn in jouw regio. De hoek kan je aflezen op de gradenboog aan het bevestigingsstuk. Zorg ervoor dat dit niet meer kan veranderen.
Let er op dat er geen obstakel het vrije zicht van de schotelantenne blokkeert. Aangezien de schotel in België in een hoek van 30 graden uitgericht wordt, betekent dat dat de afstand tot een obstakel dubbel zo groot moet zijn als het obstakel zelf. Staat er een boom van 3 meter hoog ten zuiden van de schotelantenne, dan dien je de schotel dus op 6 meter afstand daarvan te installeren. Installeer je de schotel in Zuid-Europa, dan kan de afstand iets korter zijn, installeer je de schotel echter ten noorden van België zorg er dan voor dat de afstand groter wordt.
Voor een optimale ontvangst is het beter dat de ontvangstkop niet mooi horizontaal, maar een beetje schuin is gemonteerd. Gebruik het bijgevoegde uitlijnmateriaal dat je vindt in je complete set om de duo LNB (ontvangstkop) op een perfecte hoek van 11 graden te nemen.
Voor een optimale ontvangst van zowel de ASTRA 1 (19.2) als de ASTRA 3 satelliet (23.5), is het belangrijk dat je de ontvangstkop uitricht op de 23.5. Hiervoor bevestig je de zwarte klem op de grijze buis met het opschrift 23.5.
De fijnafstelling kan vervolgens gebeuren aan de hand van de signaalsterktemeter die je via het menu van elke gecertificeerde ontvanger kan oproepen. Draai de schotel lichtjes bij tot de signaalsterkte maximaal is (75 procent is het absolute minimum).
Alle bovenstaande punten kan je ook bekijken in onze installatievideo.
Als je nog steeds problemen ondervindt, contacteer je best een installateur. Dit kan op verschillende manieren:
- Neem telefonisch contact op met de TV VLAANDEREN klantendienst op het nummer 02 790 2790
- Ga langs in een van onze verkooppunten bij jou in de buurt
- Meld je aan in Mijn TV VLAANDEREN en daar kan je zelf je afspraak online inplannen
We zijn hier om je te helpen en we horen graag wat we voor je zouden kunnen doen.
Contacteer onsKeuze genoeg uit een breed zenderaanbod met de leukste tv-zenders via Internet.
Bekijk de zenderlijstKeuze genoeg uit een breed zenderaanbod met de leukste tv-zenders via satelliet.
Bekijk de zenderlijstAlle praktische documenten die je zou nodig kunnen hebben, vind je hier.
Naar de downloadsOnze sets voor satelliet-tv zijn instapklaar en eenvoudig zelf te installeren.
Meer over de installatieJe abonnement in een winkel gekocht? Registreer hier je smartcard.
Registreer je smartcard